Najczęstsze wady oraz uszkodzenia powłok lakierniczych

Zagadnienia, które każdy lakiernik powinien znać to wady i uszkodzenia powłok lakierniczych i ich usuwanie/naprawianie. Wady powłok lakierniczych powstają zazwyczaj z powodu nieprzestrzegania zasad procesów technologicznych lub złych warunków panujących w lakierni. Główne przyczyny to złe przygotowanie i dobór materiałów, niezachowanie zalecanych czasów odparowania, złe warunki otoczenia oraz niewłaściwa technika aplikacji. Poniżej przedstawiamy opis wad i uszkodzeń, metody zapobiegania oraz usuwania ich skutków.

Pęcznienie

Pęcznienie lakieru spowodowane jest podnoszeniem się głębiej położonych warstw powłoki. Widocznym efektem jest pofałdowanie powłoki zewnętrznej, ma to miejsce podczas lakierowania lub suszenia.

Przyczyną może być niewłaściwy dobór kolejnych warstw, niewłaściwy czas odparowania, nanoszenie powłok na istniejące warstwy lakieru reagujące na rozpuszczalniki zawarte w aplikowanym materiale, niedostateczna grubość warstwy podkładu lub jego niewłaściwa aplikacja oraz niedostateczne wysuszenie lakierowanego podłoża.

Aby temu zapobiec należy przed rozpoczęciem pracy zapoznać się z kartą techniczną producenta oraz stosować się do jego zaleceń. Zrobić próbę technologiczną, nakładać warstwy o grubości zalecanej przez producenta.


Pęcherzenie

Pęcherzenie to zjawisko powstawania pojedynczych lub wielu pęcherzy znajdujących się między podłożem a powłoką lakierniczą bądź między warstwami powłoki. Pęcherzenie występuje najczęściej podczas prac lakierniczych, które odbywają się w dni o dużej wilgotności powietrza.

Przyczyną tego zjawiska jest niedostateczne oczyszczenie podłoża przed lakierowaniem, czego efektem jest pozostawanie resztek materiału o właściwościach pochłaniających parę wodną i wodę. Przyczyną może być również niedostateczny czas odparowania powierzchni, która była szlifowana „na mokro” przed lakierowaniem.

Żeby zapobiec pęcherzeniu należy zmywać powierzchnię przygotowaną do lakierowania wyłącznie zmywaczem antysylikonowym lub przeznaczonym do systemów baz wodnych. Należy pamiętać aby często zmieniać papierowe ścierki do mycia.


Odpadanie

Brak przyczepności powłoki lakierniczej lub poszczególnych jej warstw powoduje odpadanie, czego przyczyną może być niewłaściwe przygotowanie lub niedostatecznie oczyszczenie powierzchni przeznaczonej do lakierowania, zastosowanie niewłaściwego podkładu bądź niedostateczne jej odparowanie.

Aby temu zapobiec należy dokładnie czyścić powierzchnię przeznaczoną do lakierowania oraz stosować odpowiednie odstępy czasowe pomiędzy kolejnymi aplikacjami.


Zapadanie

Zapadaniem nazywamy zjawisko zapadania się warstw lakieru, podkładu lub szpachlówki powodującego utratę połysku oraz „zaznaczenie strefy brzegowej”. Przyczyną tego zjawiska może być niedostatecznie długi czas odparowania podłoża, zbyt gruba warstwa powłoki wypełniającej lub nawierzchniowej, reakcja podłoża na rozpuszczalniki zawarte w kolejnych warstwach, niewłaściwa ilość utwardzacza użyta do przygotowania materiałów podkładowych.

Aby temu zapobiec należy wspomagać suszenie przy pomocy promienników podczerwieni oraz przestrzegać procesu technologicznego (w szczególności grubości warstw oraz czasów suszenia).


Dziurkowatość

Występowanie małych zapadlin w warstwie lakierniczej określamy dziurkowatością, której przyczyną mogą być zapadliny w pozostałościach starego podłoża, wady powierzchni elementów z tworzyw sztucznych powstałe w procesie ich produkcji, odbicia kamieni lub uszkodzenia mechaniczne, bądź naloty na powierzchni przeznaczonej do lakierowania.

Możemy temu zapobiec usuwając dziurki poprzez zeszlifowanie powierzchni lub jej szpachlowanie. Należy również sprawdzić czy powierzchnia elementów z tworzyw sztucznych nie posiada porów w strukturze nie nadających się do lakierowania. W takich przypadkach możemy zastosować specjalne dodatki uelastyczniające podkład i lakier nawierzchniowy zgodnie z procesem technologicznym producenta.


Warzenie

Warzenie się lakieru lub podkładu jest zjawiskiem tworzenia się pęcherzy, które powstają na skutek niedostatecznego odparowania rozpuszczalników w powłoce lakierniczej. Przyczyną ważenia się powłoki może być zastosowanie niedostatecznych lub zbyt długich okresów odparowania pomiędzy aplikacjami kolejnych warstw, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura suszenia, zaaplikowanie zbyt grubej warstwy, zastosowanie zbyt szybko działającego rozpuszczalnika lub utwardzacza.

Aby zapobiec warzeniu należy bezwzględnie przestrzegać okresów odparowania poszczególnych warstw, zapewnić optymalną temperaturę suszenia, aplikować warstwy o odpowiedniej grubości. Należy również pamiętać aby stosować utwardzacze i rozpuszczalniki odpowiednie do stosowanych materiałów.

 

Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką prywatności.

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij